Pier de Boer-prijs 2021: de prijsuitreiking

Op 30 september 2021 heeft SPZ de Pier de Boer-prijs 2021 uitgereikt. Aan het beste project dat Meedoen door leren en werken mogelijk maakt. Tijdens deze bijeenkomst heeft de winnaar van de prijs uit 2019, de VraagApp laten zien hoe het voor staat met hun project. En introduceerden de drie genomineerde organisaties hun projecten. Winnaar van de Pier de Boer-prijs 2021 is Stichting Phusis met Let Phusis Work!

Phusis heeft meerdere plekken in Drenthe waar mensen met een verstandelijke beperking kunnen wonen en werken. In het project LET PHUSIS WORK staat de bijzondere werkwijze van Stichting Phusis centraal. Daarin kijkt men naar alle aspecten van het leven die nodig zijn om mee te doen in de samenleving, zoals wonen en werken maar ook relaties. Deze inclusieve en integrale aanpak levert een belangrijke bijdrage aan het meedoen van mensen met een verstandelijke beperking in de samenleving. Een initiatief dat, aldus jurylid Ellis Jongerius, “direct je hart komt binnenwandelen”.

Genomineerden

Naast de Let Phusis Work! waren voor de Pier de Boer-prijs 2021 genomineerd:

• Matz Carwash waar mensen met een verstandelijk beperking ingewerkt en ingezet worden als duurzame werknemers in de wasstraat. In de aanpak staan de werknemers centraal: er is aandacht voor ondersteuning zowel op het werk als privé.
  • Schreuder College, De Villeneuvestraat die een vorkheftrucksimulator en een rijsimulator in zet om jongeren met een licht verstandelijke beperking een grotere kans te geven op de arbeidsmarkt. Samen met reguliere praktijkscholen, het MBO en bedrijven worden leerlingen opgeleid tot gecertificeerd vorkheftruckchauffeur.

De genomineerden hebben ieder €10.000,– ontvangen.