Ondersteuning leerstoel Disability Studies

We vinden het belangrijk dat mensen met een verstandelijke beperking zelf kunnen bepalen hoe ze willen leven. Dat ze kunnen meedoen in de samenleving. En dat ze hun talenten en kwaliteiten kunnen gebruiken en ontwikkelen. Kortom: een inclusieve samenleving waarin iedereen zich welkom voelt en mag meedoen. Daarom ondersteunt SPZ de Leerstoel Disability Studies aan de Vrije Universiteit.

Wat zijn disability studies?

Mensen met een beperking doen nog niet volwaardig mee in Nederland. Dat moet veranderen, vindt de Stichting Disability Studies in Nederland (DSiN). Want al die verschillen tussen mensen zijn juist een rijkdom. DSiN verzamelt en deelt kennis over disability. En DSiN wil ook echt iets veranderen in Nederland.

Leerstoel Disability Studies

Een leerstoel is een ander woord voor ‘hoogleraarspost’. Het betekent dat bij de universiteit een hoogleraar werkt die zich bezig houdt met een bepaald onderwerp. In dit geval: disability (beperkingen, in de brede zin van het woord). Het gaat om prof. dr. Geert van Hove. Hij werkt op de afdeling Metamedica van het onderzoeksinstituut EMGO+.