Over ons

Stichting SPZ steunt mensen met een verstandelijke beperking. Zodat zij zich kunnen ontwikkelen. En zodat het goed gaat met hen. Daarom geven we geld aan organisaties, zoals verenigingen en stichtingen, voor het uitvoeren van projecten. Met subsidiegeld ontwikkelen zij bijvoorbeeld een nieuwe methode voor begeleiden, een nieuwe technologie of een nieuwe werkwijze. Nieuwe oplossingen waardoor voor zoveel mogelijk mensen met een verstandelijke beperking het leven makkelijker wordt.

We vinden het belangrijk dat organisaties samenwerken. Met respect voor elkaars kijk op het leven en op de wereld. Ook vinden we het belangrijk dat organisaties kritisch kijken naar de ondersteuning die zij geven aan mensen met een verstandelijke beperking. Wij stimuleren dit.

Stichting tot bevordering van de Sociaal-pedagogische Zorg

SPZ staat voor Sociaal-pedagogische Zorg. De Stichting SPZ ontstond in 2009 uit een fusie van de Nederlandse Stichting voor sociaal-pedagogische zorg en de Stichting ter bevordering van de sociale en pedagogische zorg op Protestants-Christelijke grondslag. Beide stichtingen ontstonden in 1959 uit de Nederlandsche Vereeniging Nazorg Buitengewoon Onderwijs, opgericht in 1932. In 2009 vonden de stichtingen elkaar dus weer, dankzij een gezamenlijk doel.

Lees meer over de geschiedenis van SPZ in het online Stadsarchief Amsterdam.

Onze werkwijze: efficiënt en op maat

SPZ heeft geen kantoor en besteedt zo weinig mogelijk geld. We werken dus heel efficiënt. Dat is fijn voor de organisaties die bij ons subsidie aanvragen. Want zij kunnen dat snel en eenvoudig doen. Ze weten ook snel of wij akkoord gaan met hun aanvraag. En er is nog een voordeel. Want omdat we zo efficiënt werken, blijft er veel beschikbaar voor projecten. Dáár doen we het voor.

Het bestuur van SPZ heeft ook geen ingewikkelde richtlijnen om te beoordelen of een project subsidie kan krijgen. We beoordelen elk project op zich en geven subsidie op maat.